Obličejová gymnastika

Vrásky jsou přirozenou součástí života. První vrásky vznikají mezi obočím a kolem vnějšího koutku očí kolem 25. roku života, říkáme jim vrásky smíchu nebo hněvu. Mimický typ vrásek se projevuje kolem 35 let. Projevy skutečného stárnutí, kdy svaly a kůže ochabují, začíná od 45 let. Po 50 je věk viditelný - pokles ústních koutků, kruhy a váčky pod očima, kůže na krku je povadlá. Celkově tvář působí unaveně a má šedou barvu. Jak tedy tvorbu vrásek minimalizovat, zpomalit nebo jí dokonce předejít? Jde to i bez skalpelu a invazivních metod. Dostatek spánku, správná výživa, zdravý životní styl, kvalitní kosmetika a obličejová gymnastika je správná cesta, jak si udržet pleť mladistvou a pružnou.
Již Kleopatra a čínské císařovny znaly účinky obličejových cviků. První zmínka o obličejové gymnastice pochází z Paříže roku 1710. Brožura o kráse francouzské kurtizány Anne "Ninon" de Lenclos popisovala cvičení a recepty na její pleťové krémy. Dožila se na tu dobu neuvěřitelných 84let. V roce 1907, Sanford Bennett vymyslel sérii ranních cviků. Když mu bylo70 let, jeho tvář byla hladká a bez vrásek, dokonce musel doktorům dokazovat svůj věk. Jeho kniha Cvičení v posteli je dodnes v prodeji. Pozitivní účinky obličejové gymnastiky po 2. světové válce oživil slavný zakladatel fitness, Francois Henri Jack LaLanne. Tvrdil, že na co je vysportované tělo, když ve tváři vypadá staře. V západní Evropě zpopularizovala v roce 1995 obličejovou gymnastiku rehabilitační sestra Camille Volair. Na základě vlastní zkušenosti s pacienty po ochrnutí tváře zjistila, že tak jak cvičením můžeme dostat tělo do formy, dá se omladit i tvář. Své poznatky publikovala pod názvem Self Lifting.
Obličejová gymnastika pleť rozjasňuje, omlazuje a zpevňuje. Jde o cílené stahování a uvolňování svalů. Naše svaly se samozřejmě napínají a uvolňují i při běžné mimice, kde ale dochází k jednostranným pohybům, protože většinou se mračíme nebo smějeme stejným způsobem. Obličejová gymnastika procvičí všechny obličejové svaly. Na tváři se nacházejí svaly, které nejsou spojené s kostmi, ale přímo s kůží. Když je pomocí cvičení zpevníme, zpevní a napne si naše pokožka. Zároveň dostaneme do svalových buněk a buněk pokožky vyšší příjem kyslíku, dokonale se nám prokrví celá tvář, zrychlí se metabolismus a vylučování odpadních látek. Výhodou tzv. face fitness je, že se nemusíte potit, ani kupovat speciální pomůcky nebo oblečení.
Základní kroky:                                                                                                                                         1) obličejovou kosmetiku provádějte, když máte dokonale odlíčenou a čistou pleť (takže ráno nebo večer)

 2) cvičte denně 10 - 15 min.  

3) trénujte před zrcadlem, kvůli kontrole 

4) každý cvik má dvě fáze - napětí a uvolnění - každý cvik provádějte 5 vteřin, mezi jednotlivými cviky nechte dvě až tři sekundy, aby se svaly uvolnili. 

5) cvičte pravidelně, jen tak dosáhnete ideálních výsledků

 Cviky obličejové gymnastiky jsou sestaveny tak, aby posilovaly svaly čela, lící, rtů, brady a krku. Záleží na vás, jestli si vyberete cviky, které působí na místa, kde vás vrásky trápí nejvíce, nebo se rozhodnete pro celoobličejovou gymnastiku. Cviků na zpevnění obličeje je hodně. Zkuste např.
Rozcvička:                                                                                                                                                   1) Zívnutí, otevřeme doširoka ústa, napočítáme do deseti a pak je pomalu zavíráme. Počkáme 5 vteřin a cvik opět opakujeme (5x za sebou).                                                                 2) Sova, otevřeme doširoka oči, napneme svaly na maximum, počítáme do pěti a pak uvolníme. Opět opakujeme 5x za sebou.                                                                                           3) Traktor, uvolníme rty a foukáme, aby vibrovali a vydávali zvuk "bŕrrrrrrr".                                 Cviky na bradu a krk:                                                                                                                                1) Zatneme zuby, koutky úst, hlavu dáme do předklonu a bradu tlačíme ke krku. Napnuté sáňky a krk držíme v napětí 5 vteřin. Během tohoto cviku si uvědomujeme tah svalů pod bradou a příjemné napnutí šíje. Opakujeme 10x za sebou. Účinnou obměnou tohoto cviku je opačný směr, tzn. záklon. Hlavu zakloníme vzad, zatneme zuby a vnímáme jak se nám natahují svaly na obou stranách krku a pod bradou.                                                                        2) Prevence dvojité brady, ruku sevřeme pod bradou v pěst a otvíráme dolní čelist a jakoby ji tlačíme proti sevřené ruce.                                                                                                                Cviky na oči:                                                                                                                                                1) Chameleon, otevřeme doširoka oči a kroužíme s nimi pomalu vpravo a pak vlevo. Nakonec můžeme kroužit libovolným směrem. Tento cvik pak provádíme se zavřenými očima. Opakujeme 10x za sebou.                                                                                                        2) Ukazováky obou rukou přiložíme lehce na vnější hranu očního oblouku směrem ke spánku a střídavě zavíráme a otevíráme oči.                                                                                     Cviky na kontury tváře:                                                                                                                       1) Z celé síly se usmějeme doširoka, ukážeme zuby a napneme všechny svaly. Vydržíme 5 vteřin a uvolníme. Ukazováky si můžeme přidržet na spáncích partii očí. Cvik opakujeme 10x za sebou.                                                                                                                                                2) Balon, nafoukneme tváře a vydržíme 5 vteřin a potom proválíme vzduch z pravé strany na levou. Po pěti vteřinách rukama práskneme do tváři, jak to dělají děti.                                   Cviky pro krásné rty:                                                                                                                            1) Vytvarujeme ústa do kroužku, jako bychom vyslovovali písmenko O, napneme sval a uvolníme.                                                                                                                                                2) Vyslovujeme samohlásky s přehnanou artikulací. Každou samohlásku opakujeme zvlášť, v napětí vydržíme 5 vteřin a uvolníme. Všechny samohlásky opakujeme 5x za sebou.              Cviky na čelo:                                                                                                                                        1) Přiložíme prsty obou rukou proti sobě na celou plochu čela, prsteníčkem na obočí a proti lehkému odporu prstů opakovaně zdvíháme a spouštíme obočí.                                                 2) Ukazováky přiložíme na obočí.  Prsty stahujeme obočí dolu a čelo vytahujeme směrem nahoru pomocí zvedání obočí a čela. Opakujeme 10x za sebou.